събота, 29 март 2014 г.

Пирожки с картошки и урок по смятане



Пирожки с картошки или може би по точно, "пирожки с картошкой", ако трябва да спазя граматическите правила. Една идея за пирожки малышки, с по-различен начин за оформяне на класическите руски пирожки с картофи. Интересна е технологията на приготвяне - тестото е обикновено, постно, но с малко повече растителна мазнина и може би сходно с "хрущовското" /а още за него, скоро/; оформянето и разделянето им е по-различно, а също така не се пържат, а пекат във фурна. Може да се варира с количеството и съотношението на кора и плънка.Тези пирожки са малки, апетитни и пристрастяващи, така че, приготвяйки ги си спомних една руска приказка, свързана картофени пирожки и с предимството да се смята добре. Потърсих я и успях да намеря:
Разказва се за умната Катя, едно момиченце, чиято майка приготвя пирожки и я моли да ги занесе в къщата на болната си баба. Да, но Катя освен, че обича баба си, умее и да смята добре: Майката загъва 8 пирожки и съветва момичето да не ги изяжда по пътя, защото отивайки там, ще получи половината от тях. Тръгва Катя, но не след дълго започва да разсъждава: "Щом баба така или иначе ще ми даде половината, то аз бих могла предварително да изям полагащите ми се 4 пирожки". Изяжда ги и продължава. А пътят дълъг, явно й се усладили, отново започва да смята: останаха 4 пирожки, а след като пристигна, баба ще ми даде половината от тях – значи, две… Излапва две и продължава. Почти пред прага, нова мисъл безпокои Катя – останаха 2 пирожки – една за мен и една за баба – моята мога да си хапна още сега. Така и става. Най - накрая подава на баба си последната единствена пирожка. Недоумяваща бабата пита къде са останалите пирожки, а момичето отговаря – „излапах ги”. Бабата е удивена - „Катя, а ти как можа?” и следва демонстрация
- „«Ну, вот так я и съела!»” 
И така Катя с един замах хапва и последната пирожка... 
А ето ги и тях:


 Пирожки с картошки

Продукти за около 16 -20 пирожки, според големината
Тесто:
2 ½ ч.чаша брашно*
1 ч.л захар
1 ч.л. сол
¾ ч.чаша вода**
½ ч.чаша олио
7 гр. суха мая Йоткер

* в оригиналната рецепта количеството на брашното и съответните пропорции са по-големи.
** в оригинал е предвидено мляко, но може да се използва хладка вода от варените картофи

Пълнеж:*
3 средни по големина картофа
/обелени и сварени в подсолена вода, отцедени и намачкани на пюре/
1 ч.л. зехтин/олио
сол и  черен пипер на вкус
щипка индийско орехче
пресен лук, магданоз или задушени гъби по желание…
* пълнежът може да бъде различен, дори и сладък, но не воднист!; може да се варира с количеството и съотношението на кора и плънка.

Пресява се брашното със солта, към него се добавя захарта и сухата мая. Към тях се добавя олиото и водата, като се замесва меко тесто /използвах миксер с приспособления за разбиване на тесто. По препоръка, не се предвижда време за отлежаване и втасване, но при мен се получи, докато приготвя пълнежа. Тестото се разделя на части, напр. за тази доза - на две. Всяка една се разточва на тънък правоъгълник с дебелина около 3-4 мм. В единия край надлъжно се разстила картофената плънка. Навива се руло, като краищата се притискат, а свободният ръб се оставя отдолу /може и да се защипе леко/ Набрашнява се долната част на дланта, която се поставя вертикално /като нож/ над тестяното руло. Следва разрязване с възвратно-постъпателни /като трион/ движения към основата и в резултат пирожката е не само отделена, но и краищата се получават слепени.


Фурната се загрява на 175С и пирожките се пекат за около 25-30 мин. Ако се препекат  се получават хрупкави, а при леко зачервени - биха били по-мекички.


Изваждат се от фурната и могат да се сервират веднага. От навиването и по-масленото тесто имат интересна слоеста структура.
 

Харесахме ги топли, но и студени не са никак лоши – опитахме няколко с една много свежа  пролетна разядка -
Разядка от нахут с репички:
1 ч.чаша нахут, сварен 
6-7 бр. репички, дребно нарязани
1 стрък свеж лук
1 скилидка чесън
1 с.л. свежи подправки /босилек, магданоз/
2 с.л. зехтин
1 с.л. лимонов сок/ или на вкус
сол, черен пипер на вкус
В кухненски процесор се блендира /или се намачква/ свареният нахут до желаната едрина. Към него се прибавят дребно нарязаните репички, лук и чесън. Към сместа се долива зехтин и лимонов сок, овкусява се със сол и черен пипер на вкус. Пропорциите са ориентировъчни и могат да варират по желание.


Топли, не бе най-удачният момент за разрязване, но пък вкусът …


Опитайте…

17 коментара:

Gergana Lazarova каза...

Ох, Диди, ако ти кажа, че искам да приготвя всяка твоя рецепта, ще ми повярваш ли? Понякога си мисля, че няма да ми стигне животът, за да направя всичко, което съм си набелязала. :)
Страхотни пирожки, определено си ги запзвам в списъка! И благодаря за приказката, усмихна ме, а не я знаех. Добре че си я превела на български, че с руския сме малко на "Вие". :)
Прегръдки, Диди, винаги се отбивам при теб с удоволствие и си тръгвам усмихната! :)

Dani каза...

Ох, и аз бих занесла толкова :)
Така апетитно изглеждат...
И разядката е чудесна!
Сърдечна прегръдка, Дианка и хубава неделя!

Pavlina Petkova каза...

Много ми хареса приказката, обичам ги, особено руските, не я знаех! Питките са великолепни, коричката е великолепна! Прекрасна неделя!

Iliana каза...

За мен препечени и хрупкави, моля :)
А тази Катя така ме развесели :)
Поздрави и хубава неделя, Дианка!

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Каква хубава приказка :) Разсмя ме, Дианче :)И аз бих ги излапала всичките, знам, че са много вкусни. И печени, и пържени имах удоволствието да опитам, когато една рускиня ми беше на гости. Хареса ми и разядката, никога не съм правила такава. А снимките ти направо крещят "опитай".
Пожелавам ти хубав и усмихнат ден!

Тики каза...

Ди, много оригинален начин за представяне на пирожките, с приказка! Не я бях чувала, макар че навремето много четях руски приказки и книжки :)Като се замисля, тази Катя е толкова различна от моята същност. Аз не само щях да занеса и 8те пирожки на баба, но и щях да откажа да си взема после, за да има повече за нея... Понякога приказките са много странни :)
Пирожките и те ме впечатлиха, особено с тази картофена плънка и "възвратно-постъпателната" технология на правене. Ще си намамя някой път моя версия на плънка към тази рецепта, за да се потопя за малко в руския кулинарен свят :)
Голяма прегръдка от мен! :)

EliDrag каза...

Диди, ти си извор на интересни рецепти.
Тази много ми хареса, а историята за малката Катя, пирожките и смятането ме разсмяха.
Не знаех тази приказка.
Благодаря за доставеното удоволствие и за хубавата рецепта.
Приятна неделна вечер.

Iviyana каза...

Диана страхотна рецепта направо . Много ми харесва как изглеждат отвътре с това ярко жълто от картофчетата . Приятна седмица Иви !!!

Люси каза...

Дианче, отново , пак и завинаги от теб не може да се очаква, освен съвършенство. Идеални са тези пирожки, пък в разрез ми напомнят на яйчица, което е много актуално за Великден. Поздравления за хубавия пост и рецепта! Сърдечни поздрави!

traiana каза...

Ех, че симпатични питчици, Дианка! Хубава седмица!

Йоланта Делибозова каза...

Няма човек, който да ме е попитал за постна рецепта и да не съм го препратила към теб! За мен е повече от удивително как можеш да превръщаш съвсем елементарни продукти в нещо съвършено! Аз не мога така, признавам си!

Роси каза...

Дианка,грабвам не една,а поне две,защото много ми допадат питките ти-пирожки и изглеждат душичка мекички!Отново страхотна рецепта и аранжиране,поздравления!Пожелавам усмихнат ден!

Екатерина каза...

:) Много весело име:))) но пък и много вкусно! Страхотни са тези пирожки:)! Поздрави и много усмивки!

di_ani каза...

Много ви благодаря, дами,
радвам се, че ви допада теза идея за пирожки, като естествено пълнежът може да бъде различен, сладък и не само постен. Приказката е наистина е забавна, а руският език и култура впечатляващо богати.
Както винаги сте мили и позитивни, радват ме от сърце вашите коментари, мили думи и похвали.
Голяма прегръдка за всяка една от вас, хубави и усмихнати пролетни дни, Диана

tillia каза...

Диана, с удоволствие прочетох и кулинарната приказка в оригинал, както и с удоволствие се наслаждавам на твоите кулинарни творения! Прекрасни пирожки, поднесени с толкова финес!
Приятна петъчна вечер и предстоящи почивни дни!

Гуинет каза...

Видях тези пирожки за първи път при Аля и веднага им станах фен. Пълнежът с карофено пюре обаче ми се стори прекалено "руски" за моя вкус. След твоето изпълнение започнах да се вдъхновявам! Много ми хареса презентацията ти- апетитна, стилна и красива. Благодаря, че нахрани душата ми, Дианка! Сега аз ще се погрижа и за стомаха:). Хубава неделя!

di_ani каза...

Благодаря ви,момичета,
драго ми е от вашите мили думи и коментари. Естествено пирожките могат да се направят с различна плънка, която да не е течна. Ще се радвам да ви се харесат и на вкус.
Сърдечни поздрави за вас, хубава и усмихната нова седмица, Диана